Thursday, April 03, 2008

Sotong Goreng dipecat

Sedemikiannya, rakan kerja ini telahpun dipecat. Cerita panjang.

Adalah kita bertiga pergi kerja suatu petang, and taukeh suddenly panggil DIA masuk ke office and ten minutes later, kita nampak dia ambil handbag dan jalan keluar. I ni, being kaypoh, text ler dia masa makan, tanya apa sudah jadi, dia jawab, yang taukeh bagitau dia taukeh tak mau dia jalan and tangkap keretapi lewat malam (kita tutup midnight), jika ada apa-apa jadi, taukeh tak syok.

Tapi a few days later, kita semua dapat tahu yang taukeh pecat dia kerana suspek dia curi wang. Ada resit selalu yang dia buat 'pulangan', tiap-tiap kali enam puluh atau tujuh puluh ringgit, tapi tak ada form yang biasa kita kena staple sekali dengan resit pulangan itu. Adapun dia punya reputation tak sebegitu baik, teman lelaki dulu hentam dia, dua mata beruang panda, one at a time lar, not both, dan curi ubat.

Minggu lepas pagi Khamis jam empat setengah pagi, kedai ubat boss dipecah masuk. Pencuri ni guna gunting untuk buka pintu yang telahpun kita coded sebelum tutup kedai. Tahupun this person ambil kunci dari laci dan buka peti simpanan, ambil duit and ubat psikotropik, kemudian buka laci lain dan ambil wang dari mesin wang. Bila I dengar cerita ini, I immediately blurted ini 'kerja dalam'! Semua orang lain pun think the same. Pencuri ini lelaki, sebab just so happened yang kereta polis pandu lalu dan nampak ada orang di kedai, dan cuba tangkap orang ni, tapi tak jadi. Yang dapat saja pencuri punya sweater, dan nombor kereta yang dipandu itu, kena report dicuri.

Lain hari, bila polis datang interview, dia tanya adaker siapa siapa dipecat recently, dan rakan I cakap ada, dan bagi nama DIA lar. Polis tu pun fikir sekejap, dan kemudian tanya lagi, DIA ni dari *ABC* ker? Aa aa... yelar, DIA itulah. Polis bagi tahu yang dia pernah tangkap dan tahan DIA ini di *ABC* kerana mencuri! Coincidence or what?!

Tapi, until today, kita buat spekulasi sahaja lar, tak ada berita lagi, sebab......polis ini cuti tiga minggu!!! Kakakakakakkaaaaaa!! Feels so much like home! Adapun many of us kerja lengah-lengah!

9 comments:

miche said...

baik juga yang dia dipecat. what the pencuri datang masa kamu tengah kerja. bahaya, bahaya.

Sweetpea said...

miche - then that won't be pencuri liao.. that's already perompak! ish ish ish... takut nu!

Anonymous said...

Ha Ha!! Saya syiok sahaja membaca cerita juicy awak. Rupanya, rakan kerja itu ada banyak masaalah....baik dia dipecat. Bahasa awak masih eloquent.
Kawan dari USA.

AceOne118 said...

Sekarang lu mia tempat ada vacancy ka? Gua mau apply!!! Kaakakakaaaaaa.

Sweetpea said...

anon - tima kacih. i study hard enough to just pass my BM, to keep my results presentable, at least, hahaha.

yinsi - you latang sini dulu, i lekomen!

Sasha said...

wah ini cerita manyak suspender!

sting said...

hahaha! semasa saya baca post ni dengan komen-komen di atas, saya ketawa kuat sampai anak saya yang sedang tidur tu pun dikejutkan dari tidurnya!

mott said...

OooooOOo...ini betul betul sandiwara la...

"hoe-tai-tham" itu colik!

NomadicMom said...

Aduh ...sudah lama saya tidak baca bahasa yang panjang se-begini. Wah..susah-nya.